Skip to content

Laitteisto

Laite jumit

Laitteen jumiutuminen liittyy Android laitteen akun optimointi asetuksiin.

ÄLÄ MERKKAA AJOA HUKKA-AJO:ksi. Tiliasiakaskyydeissä laskutustiedot eivät silloin välity keskukseen. Toimi seuraavasti:

  1. Tarkasta ettei puhelimessasi ole virransäästötilaa tai sovelluksessa akun optimointia päällä. Tutustu puhelimesi käyttöohjeisiin. Tiettyjen laitteiden kanssa voit myös hyödyntää internetistä löytyviä ohjeita: https://kotimikro.fi/puhelin/android-puhelin/akun-kayton-optimointi-hallitse-puhelimesi-akkua.
  2. Jos kaikesta huolimatta ei onnistu, tule arkipäivänä käymään toimistolla.

Päätteen virrankulutus

Jatkuva näytön päällä pitäminen sekä yhteydet kuluttavat puhelimen akun nopeasti. Pidä puhelimesi autossa virtalähteeseen kytkettynä.

Yhteydet

Jotta mittari on yhteydessä iCabbiin, pidä Bluetooth yhteys päällä (HUOM, VAIN KOKONAISVÄLITYSAUTOT).

Kyytien ajaminen

Sinulle merkatut ennakkotilaukset

Kaikki sinulle merkatut ennakkotilaukset, mukaan lukien tuttutaksi-kyydit, näkyvät kohdassa Tilaukset -> Omat.

Ennakkotilaus lähtee tarjoutumaan autolle 20 min ennen noutoaikaa.

  • Jos sinulla on ”oma kyyti” päällä tai tulossa, pidä itsesi varattuna ja vapauta 20 min aikaikkunan sisällä niin sinulle määrätty kyyti tarjoutuu juuri sinulle.
  • Muista kuitata tarjottu tilaus, muuten se menee yleiseen jakoon.

Tolpille kirjautuminen

iCabbissa ei tarvitse erikseen kirjautua ”tolppa”alueelle. Kyydit välitetään automaattisesti ”tolppa”alueelle järjestyksessä tulleille autoille.

Keikanjako

Tällä hetkellä ajot jaetaan ensisijaisesti alueruudulta löytävälle ”tolppa”alueen ensimmäiselle autolle. Mikäli ”tolppa”aluetta ei ole, kyydit välittyvät alueen ensimmäiselle autolle.

Tiliasiakkuudet

Tiliasiakaskyydeissä muista varmistaa, että ajon maksutyyppi on tili.

  • Maksutyypin yhteydessä näytetään tiliasiakkuuden nimi.
  • ÄLÄ RAHASTA tiliasiakasta autossa. Uusi järjestelmä tietää, että kyydit ovat menneet tähän laskuun ja laskuttaa asiakkaat automaattisesti.

Mitä tehdään, kun asiakas tarjoaa autossa pin-koodia

  • Ota kyyti vastaan ja ilmoita asiakkaan tiliasiakkuuden nimi sekä pin-koodi keskukselle. Keskus pystyy muuttamaan ajon maksutyypin Tili -ajoksi ajon aikana tai ajon jälkeen liikenneturvallisuutta noudattaen.
  • Ohjeista asiakasta antamaan pin-koodi jo taksin tilausta tehdessä. Näin kaikki on valmiina, kun asiakas istuu taksiin.

Taksi Tampere taksirahakortit

Tampereen Aluetaksin taksirahakortit tulevat poistumaan ja yrityskumppaneillemme tarjotaan suoraan tiliasiakkuutta, joka poistaa korttien käyttötarpeen.

Jos kyytiin astuu asiakas, joka haluaa maksaa taksirahakortilla

Taksirahakorttien kanssa voi toima edelleen seuraavasti:

Ota kortista maksun yhteydessä kuva. Jos on kestokortti, niin korttinumerosarja pitää näkyä kuvassa (19 numeroa).Kertakäyttöinen taksirahakortti tulee katkaista normaalin käytännön mukaisestiKuitit ja kuvat tulee lähettää mahdollisimman pian kyydin ajamisen jälkeen:
laskutus@taksitampere.fi

Viestiin pitää erikseen kirjoittaa: Auton järjestysnumero, Matkapäivämäärä, Kyydin summa, Alv % (10% tai 24%), Luottonumero (jos tilauksessa on).

Taksiliiton taksirahakortit toimivat ja tulevat toimimaan kuten tähänkin asti, mikäli olet tehnyt sopimuksen Taksikuution kanssa. Jos Taksiliiton taksirahakorttien kanssa on ongelmia, ole yhteydessä suoraan: maksuliikennekeskus@taksikuutio.fi

Onko uudessa järjestelmässä kartta ja miten löydän osoitteen?

iCabbi käyttää puhelimeen asennettua navigointisovellusta (esim. Google Maps, Waze)

Maksupääte

Verifonen maksupäätteen tilaaminen?

Verifonen päätelaitteen tulee olla Verifonen V400 maksupääte. Liikennöitsijä voi halutessaan tilata päätteen myös muualta kuin suoraan Verifonelta. Huomioittehan, että jokaisella jälleenmyyjällä on oma hinnoittelu, ja TAT on neuvotellut Verifonen tarjoaman hinnoittelun suoraan tilattaessa laitteet Verifonen kautta.

Vaatiiko maksupääte erillisen dataliittymän?

Kyllä vaatii, voitte hankkia dataliittymän suoraan Verifonelta tai sitten kilpailuttaa operaattoreita itsenäisesti.

Mistä uuteen maksupäätteeseen saa kuittirullia?

Maksupäätteeseen sopii samat kuittirullat kuin Porti-kirjoittimeen, ja kuittirullia voi tilata Tat:n toimistolta.

Pitääkö maksupäätteelle hankkia autoteline erikseen?

Ei tarvitse. Autoteline sisältyy mittaripakettiin jonka saa toimistolta.

Miten maksupäätteiden huolto ja käytäntö, jos menevät hajalle?

Maksupäätteen huolto järjestetään jälleenmyyjän taholta. Tampereen Aluetaksi tarjoaa jatkossakin varalaitteet mahdollisten maksupäätelaitteiden huoltojen ajaksi.

Netsin sopimukset

Netsin sopimukset ovat yrittäjän henkilökohtaisia, ja niiden purkaminen kuuluu yrittäjän omiin tehtäviin

Mittari

Tulevatko mittariraportit entisessä muodossa sähköpostiin?

Mittariraportit ja kuitit saa jatkossa nettipalvelun kautta. Ilmoitamme kun palvelu avautuu.

Onko Mitax400-mittarilla kk-maksu?

Ei erillistä. Mittarit kuuluvat edelleen TAT:n välitysmaksujen piiriin.

 

Mittari asennukset

Uudet autot ja auton vaihdot

TAT:n tarjoama asennus on tarkoitettu ainoastaan laitteiden vaihtamiseen. Uusiin autoihin tulee tehdä laajempia töitä ja kalibrointeja, jolloin liikennöitsijä vastaa itse asennuksen hankkimisesta ja niistä aiheutuvista kuluista.

Millaisen laiteen iCabbin käyttö vaatii?

iCabbi toimii yleisimmissä Android laitteissa, myös tableteissa. Laite kuitenkin vaatii mobiilidatayhteyden. Yrittäjä hankkii itse haluamansa Android laitteen ja telineen. Laitetta valittaessa emme suosittele Huawein valmistamia laitteilla mahdollisten yhteensopivuus ongelmien välttämiseksi.

Kysy meiltä

Askarruttaako jokin asia järjestelmämuutoksessa? Lähetä kysymyksesi:


     

    Takaisin Kuljettajille ja Yrittäjille -sivulle.