Tälle sivulle olemme keränneet ”ohjeita” kysymyksiin, joita taksikeskukselta ja kuljettajilta usein kysytään. Pyrimme näin edistämään sitä, että taksimatka sujuisi mukavasti ja aikataulun mukaisesti.
Mahdollisista erityistoiveista tulisi mainita taksia tilatessa jo heti puhelun alussa. Näitä erityistoiveita voivat olla muun muassa tilataksin tarve, taksin tarve vain pelkkään tavarakuljetukseen, lemmikkieläin mukana, taksikyyti ulottuu tavanomaista pidemmälle, jne.
Taksitilaus on mahdollista peruuttaa jos tilaukseen ei ole vielä saatu autoa. Muutoin, jos auto on jo lähetetty osoitteeseen, kuljettaja perii lähtömaksun ja odotusajan mukaisen taksan asiakkaalta.
Taksikeskuksesta pyritään lähettämään auto myös kaikkein hankalimpiin osoitteisiin. Pyydämme kuitenkin huomioimaan, että mitä tarkemmin osoite kerrotaan, sitä varmemmin auto ja asiakas kohtaavat.
Taksin tilaamista esimerkiksi teiden risteykseen tulisi välttää. Kannattaa mielummin siirtyä esimerkiksi lähistöllä olevan talon eteen ja tilata taksi kyseiseen osoitteeseen.
Kun taksi on tilattu, kannattaa pysyä siinä osoitteessa, johon on taksin tilannut. Taksi on saattanut esimerkiksi juuri vapautua alueella ja saattaa siksi tulla aivan eri suunnasta, kuin mistä asiakas on ajatellut.
Normaalisti henkilö- ja farmariautoihin mahtuu 4 matkustajaa. Saatavana on myös tila-autoja, joihin mahtuu enimmillään 8 matkustajaa. Tila-autojen määrä on kuitenkin rajallinen, joten ruuhka-aikana taksikeskus voi ehdottaa kahden tavallisen taksin lähettämistä tila-auton sijaan.
Voimassaoleva laki ei anna takseille erityisoikeuksia kuljettaa edes tilapäisesti enempää, kuin rekisteriotteeseen merkityn määrän matkustajia. Myös lapset lasketaan täysimittaiseksi matkustajaksi, sillä kaikille matkustajille on oltava turvavyö. Ainoastaan koulukuljetuksissa on mahdollista lisäturvavöiden avulla kuljettaa lapsia yli rekisteriotteeseen merkityn määrän.
1.6.2020 alkaen on alle 3-vuotiaan lapsen käytettävä turvalaitetta taksissakin. Yli 3-vuotiasta mutta alle 135 cm pitkää lasta saa taksissa kuljettaa turvavyötä käyttäen muualla kuin etuistuimella.
Taksikeskuksessa on kuitenkin saatavana lasten turvaistuimia, joten asiakas voi halutessaan tilata taksin turvaistuimella, jolloin kuljettaja käy hakemassa istuimen taksikeskuksesta. Tällöin taksimatka kuitenkin alkaa taksikeskuksen osoitteesta ja kuljettaja ajaa mittari päällä asiakkaan nouto-osoitteeseen.
Turvaistuimen hakemiseen luonnollisesti myös kuluu aikaa, joka kannattaa huomioida taksitilauksen ajankohtaa miettiessä.
Kaikki taksit eivät kuljeta lemmikkieläimiä. Tähän voi olla syynä esimerkiksi kuljettajan allergisuus lemmikkieläimille. Lemmikkieläimen mukanaolosta tulisikin aina ilmoittaa taksia tilatessa, jotta taksikeskus voi lähettää asiakkaalle auton, joka kuljettaa lemmikkieläimiä.
Mikäli asiakkaalla on mukana normaalia suurempia tai paljon matkatavaroita, tulisi tästä ilmoittaa taksikeskukseen tilausta tehdessä, jotta taksikeskus voi lähettää paikalle farmarimallisen auton tai tila-auton.
Normaalioloissa taksi saapuu tilausosoitteeseen muutamassa minuutissa. Saapumisajankohtaan kuitenkin vaikuttavat monet asiat, kuten liikennetilanne, ruuhkatilanteet yms.
Taksikeskus ei voi antaa tarkkaa arvioita taksin saapumisajankohdasta, joten taksin tilaamisen jälkeen onkin hyvä siirtyä välittömästi paikkaan, josta näkee taksin saapuvan.
Ruuhka-aikanakin saattaa taksi saapua paikalle yllättävänkin nopeasti varsinkin laitakaupunkialueilla. Ruuhkasta huolimatta on jokin taksi saattanut juuri vapautua aivan tilausosoitteen vieressä ja tulee näin tilausosoitteeseen samantien.
Taksin voi tilata ennakkoon. Tilataksia emme pysty takaamaan ennakkotilauksiin. Tilaukset saatetaan näissä tapauksissa jakaa henkilöautoille kuljetettavan henkilömäärän mukaan. Taksin tilaaminen ennakkoon on suositeltavaa varsinkin esim. aamulla matkalle lähtiessä, jolloin matkalle lähtijöitä on paljon ja useimmiten aikataulu on edeltäkäsin määritelty.
Suurimpien juhlapyhien aikaan, jolloin esim. linja-autot eivät kulje (Joulu, juhannus) otamme vastaan ennakkotilauksia vain töihin tai matkalle lähteville asiakkaille.
Ravintolaosoitteisiin otamme vastaan ennakkotilauksia vain klo 23.00 saakka. Yöaikaan emme ota vastaan ennakkotilauksia ravintolaosoitteisiin.
Ennakkotilaukset toimitetaan taksiautoille hyvissä ajoin ennen noutoaikaa, joten auto saattaa olla nouto-osoitteessa jo ennen määräaikaa. Kuljettaja kytkee taksamittarin päälle kuitenkin vasta noutoaikana.
Mikäli taksi ei ole tilausosoitteessa tilausaikaan mennessä, pyydämme ottamaan välittömästi yhteyttä taksikeskukseen.
Taksit toimittavat takseihin unohtuneet löytötavarat 3 arkipäivän kuluessa johonkin seuraavista paikoista:
Poliisilaitoksen löytötavaratoimisto
Puh: 0295445389
Avoinna ma-pe 13-15
Pirkanmaan löytötavaratoimisto
Puh: 0600 300758
Avoinna ma 9-18, ti-pe 12-17
Taksimatkasta kannattaa aina pyytää kuitti, koska kuitista näkyy kyseisen taksiauton puhelinnumero. Jos heti matkan jälkeen huomaa unohtaneensa jotain omaisuutta taksiin, kannattaa soittaa suoraan kyseiseen taksiautoon.
Taksikeskuksen vastuulla on tilausten välittäminen autoille. Asiakkaan tilauksen hyväksynyt autoilija/kuljettaja vastaa hyväksymänsä tilauksen mukaisesta ajosta ja palvelusta asiakkaalle. Kaikki puhelut taksikeskuksessa nauhoitetaan.
Taksikeskus ei ota vastuuta siitä, jos autoja ei ole saatavana esimerkiksi ruuhkan tai poikkeuksellisten sääolojen vuoksi.