Kaikissa Taksi Tampereen brändin alla ajavissa takseissa on brändi-ilmeemme mukainen logo auton kyljessä.
Huomaathan, että logossamme on ”I”:n pisteenä Näsinneulan huippu, joka avulla helposti erotat oikean logomme.
Logostamme on kaksi virallista versiota musta- ja valkopohjainen. Taksi Tampereen brändin alla ajavissa autoissa
on myös auton oikealla puolella ”repsikan puolella” hinnasto, jossa näkyy logomme.
Lain vaatimuksen mukaisesti Taksi Tampereen autoissa on aina myös taksikupu katolla ja sisältä löytyy
taksamittari.
Myös kuljettajamme vaatetuksessa usein löytyy Taksi Tampere logo.
Mahdollisista erityistoiveista tulisi mainita taksia tilatessa jo heti puhelun alussa. Näitä erityistoiveita
voivat olla muun muassa tilataksin tarve, taksin tarve vain pelkkään tavarakuljetukseen, lemmikkieläin mukana,
taksikyyti ulottuu tavanomaista pidemmälle, jne.
Taksitilaus on mahdollista peruuttaa jos tilaukseen ei ole vielä saatu autoa. Muutoin, jos auto on jo lähetetty
osoitteeseen, kuljettaja perii lähtömaksun ja odotusajan mukaisen taksan asiakkaalta.
Taksikeskuksesta pyritään lähettämään auto myös kaikkein hankalimpiin osoitteisiin. Pyydämme kuitenkin
huomioimaan, että mitä tarkemmin osoite kerrotaan, sitä varmemmin auto ja asiakas kohtaavat.
Taksin tilaamista esimerkiksi teiden risteykseen tulisi välttää. Kannattaa mielummin siirtyä esimerkiksi
lähistöllä olevan talon eteen ja tilata taksi kyseiseen osoitteeseen.
Kun taksi on tilattu, kannattaa pysyä siinä osoitteessa, johon on taksin tilannut. Taksi on saattanut esimerkiksi
juuri vapautua alueella ja saattaa siksi tulla aivan eri suunnasta, kuin mistä asiakas on ajatellut.
Normaalisti henkilö- ja farmariautoihin mahtuu 4 matkustajaa. Saatavana on myös tila-autoja, joihin mahtuu
enimmillään 8 matkustajaa. Tila-autojen määrä on kuitenkin rajallinen, joten ruuhka-aikana taksikeskus voi
ehdottaa kahden tavallisen taksin lähettämistä tila-auton sijaan.
Voimassaoleva laki ei anna takseille erityisoikeuksia kuljettaa edes tilapäisesti enempää, kuin
rekisteriotteeseen merkityn määrän matkustajia. Myös lapset lasketaan täysimittaiseksi matkustajaksi, sillä
kaikille matkustajille on oltava turvavyö. Ainoastaan koulukuljetuksissa on mahdollista lisäturvavöiden avulla
kuljettaa lapsia yli rekisteriotteeseen merkityn määrän.
1.6.2020 alkaen on alle 3-vuotiaan lapsen käytettävä turvalaitetta taksissakin. Yli 3-vuotiasta mutta alle 135 cm
pitkää lasta saa taksissa kuljettaa turvavyötä käyttäen muualla kuin etuistuimella.
Suosittelemme ottamaan matkalle mukaan oman turvaistuimen. Mikäli et voi käyttää omaa turvaistuinta, pyydämme
tilaamaan kyydin ennakkoon puhelimitse. Autoihimme ei kuulu vakiovarusteena lasten turvaistuimet eikä
pyörätuolit. Taksikeskuksessamme on kuitenkin saatavana lasten turvaistuimia, joten asiakas voi halutessaan tilata
taksin turvaistuimella, jolloin kuljettaja käy hakemassa istuimen taksikeskuksesta. Tampereen alueella nouto on 13
€ (pl. Teisko) ja ympäryskunnissa 25 € ja nouto veloitetaan asiakkaalta. Turvaistuimen hakeminen vie aikaa,
joten tämä kannattaa huomioida tilauksen ajankohtaa miettiessä.
Kaikki taksit eivät kuljeta lemmikkieläimiä. Tähän voi olla syynä esimerkiksi kuljettajan allergisuus
lemmikkieläimille. Lemmikkieläimen mukanaolosta tulisikin aina ilmoittaa taksia tilatessa, jotta taksikeskus voi
lähettää asiakkaalle auton, joka kuljettaa lemmikkieläimiä.
Mikäli asiakkaalla on mukana normaalia suurempia tai paljon matkatavaroita, tulisi tästä ilmoittaa
taksikeskukseen tilausta tehdessä, jotta taksikeskus voi lähettää paikalle farmarimallisen auton tai tila-auton.
Normaalioloissa taksi saapuu tilausosoitteeseen muutamassa minuutissa. Saapumisajankohtaan kuitenkin vaikuttavat
monet asiat, kuten liikennetilanne, ruuhkatilanteet yms.
Taksikeskus ei voi antaa tarkkaa arvioita taksin saapumisajankohdasta, joten taksin tilaamisen jälkeen onkin hyvä
siirtyä välittömästi paikkaan, josta näkee taksin saapuvan.
Ruuhka-aikanakin saattaa taksi saapua paikalle yllättävänkin nopeasti varsinkin laitakaupunkialueilla. Ruuhkasta
huolimatta on jokin taksi saattanut juuri vapautua aivan tilausosoitteen vieressä ja tulee näin tilausosoitteeseen
samantien.
Taksin voi tilata ennakkoon. Tilataksia emme pysty takaamaan ennakkotilauksiin. Tilaukset saatetaan näissä
tapauksissa jakaa henkilöautoille kuljetettavan henkilömäärän mukaan. Taksin tilaaminen ennakkoon on suositeltavaa
varsinkin esim. aamulla matkalle lähtiessä, jolloin matkalle lähtijöitä on paljon ja useimmiten aikataulu on
edeltäkäsin määritelty.
Suurimpien juhlapyhien aikaan, jolloin esim. linja-autot eivät kulje (Joulu, juhannus) otamme vastaan
ennakkotilauksia vain töihin tai matkalle lähteville asiakkaille.
Ravintolaosoitteisiin otamme vastaan ennakkotilauksia vain klo 23.00 saakka. Yöaikaan emme ota vastaan
ennakkotilauksia ravintolaosoitteisiin.
Ennakkotilaukset toimitetaan taksiautoille hyvissä ajoin ennen noutoaikaa, joten auto saattaa olla
nouto-osoitteessa jo ennen määräaikaa. Kuljettaja kytkee taksamittarin päälle kuitenkin vasta noutoaikana.
Mikäli taksi ei ole tilausosoitteessa tilausaikaan mennessä, pyydämme ottamaan välittömästi yhteyttä
taksikeskukseen.
Taksit toimittavat takseihin unohtuneet löytötavarat 3 arkipäivän kuluessa johonkin seuraavista paikoista:
Poliisilaitoksen löytötavaratoimisto
Puh: 0295445389
Avoinna ma-pe 13-15
Pirkanmaan löytötavaratoimisto
Puh: 0600 300758
Avoinna ma 9-18, ti-pe 12-17
Taksimatkasta kannattaa aina pyytää kuitti, koska kuitista näkyy kyseisen taksiauton puhelinnumero. Jos heti
matkan jälkeen huomaa unohtaneensa jotain omaisuutta taksiin, kannattaa soittaa suoraan kyseiseen taksiautoon.
Taksikeskuksen vastuulla on tilausten välittäminen autoille. Asiakkaan tilauksen hyväksynyt autoilija/kuljettaja
vastaa hyväksymänsä tilauksen mukaisesta ajosta ja palvelusta asiakkaalle. Kaikki puhelut taksikeskuksessa
nauhoitetaan.
Taksikeskus ei ota vastuuta siitä, jos autoja ei ole saatavana esimerkiksi ruuhkan tai poikkeuksellisten
sääolojen vuoksi.
Taksimatkan hinnan pääset arvioimaan hinta-arviolaskurillamme täältä.