Skip to content

Meidän tarina

Tampereen Aluetaksin historia

Helteisenä heinäkuun lauantaina 1991 käyttöön vihittiin tietokonevälitteinen tilauskeskus Hervannassa ja ensimmäinen kyyti välitettiin. Tästä alkoi tilausvälityskeskuksemme toiminta ja siitä eteenpäin olemme välittäneet vuosien saatossa miljoonia kyytejä. Mutta kurkataanpa vähän taaksepäin. Virallisesti Tampereen Aluetaksi Oy:n tarina alkoi 10.6.1990, kun pidettiin osakeyhtiön perustamiskokous. Historian voidaan katsoa alkaneen jo kauan ennen tätä. 

Kuva vuodelta 1956. Kuvassa taksi auto ja mies. Kuvassa Olavi Halmeen Simca.
Taksi-sana tuli käyttöön vuonna 1953, ja taksin tunnus, kattovalo kymmenen vuotta myöhemmin. Ula-antennit olivat ilmestyneet tamperelaistaksien perään 1956. Kuvassa Olavi Halmeen Simca. Kuva: Tampereen Taksiautoilijat ry arkisto
Kuvassa taksiauto ja mies. Kuva on vuodelta 1984 ja kuvan mies on Veikko Salo ja auto MB 240.
Tilausvälitys on taksijärjestelmän ydin. Käytännön liikenne pyörii mies ja auto -periaatteella. Mies on Veikko Salo, auto MB 240, vuosi 1984. Kuva: Tampereen Taksiautoilijat ry arkisto

Keväällä 1907 Albert Gröndahl sai ensimmäisen ajoluvan ja aloitti vuokra-autotoiminnan vossikoiden ympäröimänä Tampereella. Pian vuokra-autoja tuli lisää ja vuonna 1924 päätettiin perustaa Tampereen Taksiautoilijat ry (entinen Tampereen Autoilijat ry). Vuonna 1925 Tampereella oli enemmän vuokra-autoilijoita kuin vuokra-ajureita ja viimeinen hevonen myytiin vuonna 1955. Samana vuonna perustettiin Ulataksiosuuskunta. Alkujaan Ammattiautoliiton aloitteesta pidettiin kokous vuonna 1946, jossa neuvoteltiin tilauskeskuksen perustamisesta. Asia eteni kuitenkin hitaasti ja osa suhtautui epäilevästi keskuksiin, sillä he pelkäsivät menettävänsä itsenäisyyden ja vapauden. Tilauskeskus asia lähti etenemään vasta ripeästi, kun poliisi saapui yhdistyksen kokoukseen 26.5.1955 ja esitti ”uhkavaatimuksen” joko autoilijoiden määrää lisätään merkittävästi tai siirrytään ulalla toimivaan tilausjärjestelmään. Samassa kokouksessa päätettiin yksimielisesti perustaa puhelintilauskeskus ja Ula-keskuksen avajaisia vietettiin 8.8.1956. 

Kuva vuodelta 1991. Kuvassa seitsemän miestä ja nainen. Kuvassa yhdellä miehellä on kuulokkeet, joista hän välittää ensimmäistä tietokonepohjaista kyytiä Tampereella.
Jännittävä hetki – toimiiko atk-välitteinen tilausjärjestelmä? Toimihan se, mutta ongelmiakin oli. Tietokonepohjainen taksivälitys otettiin Tampereella käyttöön heinäkuussa 1991. Kuva: Tampereen Taksiautoilijat ry arkisto

Vuosien saatossa tekniikka kehittyi ja oli otettava seuraavia kehitysaskeleita. Silloiset taksiautoilijat Yrjö Mäkinen, Leo Sippola, Erkki Valkama ja Ismo Lehtinen esittelivät ideoimansa toimintamallin: Tampereelle piti saada kattava tilausjärjestelmä, joka edellytti Tampereen Taksiautoilijat ry:n päätöstä yhteisliikenteestä ja Ulataksiosuuskunnan hallituksen päätöstä ulatoiminnan siirtämisestä osakeyhtiölle. Asiat etenivät varsin nopeasti ja vuonna 1990 perustettiin Tampereen Aluetaksi Oy, joka toi yhteen Tampereen, Lempäälän, Kangasalan, Nokian, Pirkkalan ja Ylöjärven taksit. 

Nyt Tampereen Aluetaksi Oy on yli 30 vuotta vanha suomalainen yritys ja keskuksemme toimii 24/7. Kuulumme Suomen suurimpiin taksinvälityskeskuksiin ja olemme aloittaneet toimintaa myös alkuperäisten alueidemme ulkopuolella. Olemme pääosin taksiyrittäjiemme omistama yritys ja taksiyrittäjämme ovatkin tärkeässä roolissa yrityksemme toiminnassa ja taksipalveluiden tuottamisessa.

 

Otsikkokuvan kuvateksti: Rautatieasema on Keskustorin ohella ollut aina Tampereen taksiliikenteen keskuspaikkoja. Taksiasema on ollut niinpäin ja näinpäin – aina se on kuitenkin siellä ollut. Kuva on 1970-luvulta. Kuva: Tampereen Taksiautoilijat ry arkisto.